- AKADEMIA BEZPIECZEŃSTWA MALUCHA. PROGRAM AUTORSKI
- CZYSTE POWIETRZE WOKÓL NAS. PROGRAM EDUKACYJNY DLA PRZEDSZKOLAKÓW
- KLUCZ DO UCZENIA SIĘ
- PROGRAMY
- PROJEKTY
- PRZEDSZKOLAK W ŚWIECIE WARTOŚCI. PROGRAM WŁASNY
- SŁONECZNE SPOTKANIA Z TWÓRCZOŚCIĄ KAWALERÓW ORDERU UŚMIECHU. PROGRAM WŁASNY
- UCZYMY DZIECI PROGRAMOWAĆ. OGÓLNOPOLSKI PROGRAM.
- W ZDROWYM CIELE WESOŁY DUCH. PROGRAM PROMOCJI I PROFILAKTYKI ZDROWIA
UCZYMY DZIECI PROGRAMOWAĆ. OGÓLNOPOLSKI PROGRAM.
KOORDYNATOR PROJEKTU:
MONIKA KRUK,
JOANNA ZIĘTEK
OGÓLNOPOLSKI PROGRAM
„UCZYMY DZIECI PROGRAMOWAĆ”
W programie „Uczymy Dzieci Programować” naukę kodowania traktujemy jako z góry zaplanowany proces, gdzie każde działanie wynika z poprzedniego i jest wstępem do kolejnego. W propozycjach aktywności przygotowanych przez autorkę programu zabawy około programistyczne wplatane są do codziennych aktywności dydaktycznych, niezależnie od realizowanych aktualnie treści, czy posiadanych narzędzi dydaktycznych. Można kodować na edukacji matematycznej, społecznej, językowej, artystycznej...można kodować wyłącznie offline lub łącząc aktywności unplugged z pracą z wykorzystaniem robotów edukacyjnych i sprzętu komputerowego. Zaproponowane przez nas scenariusze sprawdzą się zarówno w przypadku edukacji realizowanej stacjonarnie, jak i zdalnie .Z programem „Uczymy dzieci programować” nauka podstaw programowania będzie dla dzieci wartościową, wszechstronnie rozwijającą lekcją i świetną zabawą a dla nauczycieli doskonałą okazją do poszerzenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania narzędzi TiK w procesie dydaktycznym.
- AUTOR PROGRAMU: Anna Świć (Kodowanie na dywanie)
- ORGRANIZATOR PROGRAMU: Fundacja Rozwoju Edukacji Cyfrowej,
wsparcia udziela marka Edu-Sense - KOORDYNATORZY PROGRAMU: Anna Świć, Rafał Mitkowski
ADRESACI PROGRAMU:
- Nauczyciele, edukatorzy i ich podopieczni w przedszkolach, szkołach a także innych placówkach o charakterze edukacyjnym
- Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
CELE OGÓLNE:
- Świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów kodowania i robotyki do zajęć dydaktycznych na różnych etapach edukacji (edukacja przedszkolna, edukacja wczesnoszkolna)
- Nauka przez zabawę
CELE OPERACYJNE:
- Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności
- Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań
- Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro
- Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne
- Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii
- Kształtowanie kompetencji kluczowych
- Przygotowanie do programowania blokowego
KORZYŚCI DLA DZIECI:
- Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii
- Kształtowanie kompetencji kluczowych
- Przygotowanie do programowania blokowego
KORZYŚCI DLA NAUCZYCIELI:
- Wykorzystywanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych
- Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych
- Podniesienie kwalifikacji nauczycieli poprzez proponowane im warsztaty online a także udostępniane materiały metodyczne
- Oswojenie lęków związanych z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii w pracy nauczyciela
KORZYŚCI DLA RODZICÓW:
- Wsparcie rodziców w świadomym i odpowiedzialnym wprowadzaniu dzieci w cyfrowy świat
KORZYŚCI DLA PLACÓWEK EDUKACYJNYCH:
- Wzbogacenie bazy placówek o materiały dydaktyczno - metodyczne
- Podniesienie prestiżu placówki
PRZEBIEG PROGRAMU:
Uczestnicy realizują zgodnie z harmonogramem programu zaproponowane zadania (z uwzględnieniem potrzeb i możliwości swoich podopiecznych, swoich własnych i placówki, w której realizują program). Po zrealizowaniu danego zadania mogą udostępnić relacje z zajęć (nie jest to obowiązkowe) w formie komentarzy pod przygotowanymi do tego postami na grupach Facebook: Uczymy dzieci programować, Kodowanie na dywanie. Po zakończeniu edycji programu nauczyciel uczestniczący w programie otrzymuje certyfikat, a dzieci otrzymują dyplomy. Jeśli w danej placówce w programie bierze udział więcej niż jedna grupa/klasa, to każdy z nauczycieli zgłasza się do programu osobno.
Program może być realizowany w formie ścieżki podstawowej (nowe materiały udostępniane raz w tygodniu) lub w formie ścieżki „kształtowanie kompetencji kluczowych” albo „kształtowanie kompetencji społecznych” (materiały z poprzednich edycji, w całości udostępnione na stronie programu).
Tematyka zajęć w ścieżce podstawowej wpisuje się w program realizowany zarówno w przedszkolu, jak i w edukacji wczesnoszkolnej. W przygotowanych na potrzeby programu scenariuszach autorka uwzględniła kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2023/2024. Każde zadanie udostępnione zostanie w formie 4 scenariuszy (uczestnik wybiera jeden, który będzie dla niego najbardziej odpowiedni). Pierwszy rodzaj scenariuszy, to aktywności offline, opracowane z wykorzystaniem maty „Kodowanie na dywanie”. Te scenariusze mogą być zrealizowany również na bazie załączonych do nich materiałów dodatkowych. Drugi typ scenariuszy, to scenariusze uwzględniające wykorzystanie TiK. Te scenariusze idealnie sprawdzą się też w przypadku edukacji zdalnej. Większość przygotowanych do nich materiałów opiera się na aplikacji genial.ly, niektóre na aplikacji Scratch Junior. Trzeci i czwarty rodzaj scenariuszy, to aktywności z wykorzystaniem robotów edukacyjnych.ZAJĘCIA Z DZIEĆMI PROWADZONE PRZEZ KOORDYNATORÓW PROGRAMU
Program Uczymy dzieci programować, poza scenariuszami zajęć i materiałami dodatkowymi, nauczyciele otrzymają filmy, które będą przygotowane specjalnie dla dzieci. Każdy film, to 20-40 minutowe zajęcia, przygotowane z okazji szczególnego dnia przypadającego w danym miesiącu. Każdy film przygotowany będzie w dwóch wersjach: dla dzieci w wieku przedszkolnym i dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Link do filmu plus propozycje aktywności dodatkowych, tematycznie nawiązujących do tematyki poruszanej w filmie otrzymają mailowo nauczyciele zarejestrowani w programie. Filmy nie będą ogólnie dostępne.